Een persoonlijk verhaal van Michel de Hey over zijn debuutalbum: ‘Ik moest veel dingen loslaten’

Michel de Hey draait al lang mee. In dertig jaar draaide hij het hele land plat, vloog hij de wereld rond, bracht hij tientallen platen uit en was hij leermeester van dj’s die inmiddels gevestigde namen zijn. Een album kwam er alleen nooit van, tot nu, met de release van Let it go. Wij spraken de Rotterdammer over dit debuut en ter ere ervan maakte hij met enkel vinyl een mix voor Selektor.

Ha Michel, toffe plaat. Het debuut komt vrij laat in je carrière, waarom is dat?
“In het begin van mijn carrière maakte ik volop muziek in mijn eentje en had ik allerlei releases op verschillende labels. Toen ontmoette ik andere producers, wat resulteerde in talloze releases. Samen met Secret Cinema heb ik wel een album gemaakt, maar verder was ik meer bezig met losse releases met tracks die ik bij wijze van spreken elk weekend kon draaien. Totdat ik een aantal jaren geleden in een nogal turbulente fase in mijn leven kwam en ik bedacht dat ik weer solo muziek wilde maken. Dat bracht mij op een totaal ander spoor. Ik maakte heel veel verschillende tracks, ook tracks die niet meteen te draaien waren in het weekend maar waar ik wel trots op was. Zodoende ontstond toen bij mij langzaam het idee voor dit eerste eigen album.”

Een turbulente fase. Kwam daar je inspiratie vandaan?
“De meeste inspiratie kwam zoals bij zoveel muziek voort uit liefde, of in mijn geval een scheiding. Het verdriet wat ik daarvan had verwerkte ik in een aantal tracks en gaandeweg merkte ik ook dat de tracks vaak niet voor de peak time feesten of festivals geschikt waren. Die nummers die dat wél waren bracht ik los uit. Zodoende kwam ook het idee voor een album naar boven. De nummers die wat persoonlijker waren en misschien wat intensiever beluisterd moeten worden, als ik die nu eens op één album zou zetten. De eerste albumlijst dateert van alweer drie jaar geleden en sindsdien ben ik nummers gaan schrappen, toevoegen en opnieuw bewerken. Ik bracht eerst samen met Clone een aantal tracks op drie verschillende vinyl-EP’s uit op In The Future, met remixes van Steve Rachmad, Rod en Windows. Ik vertelde er niet bij dat ik het was, zodat iedereen er zonder vooroordeel naar ging luisteren. Ik weet namelijk niet of ik zo snel Michel de Hey-platen uit de bak zou pakken. De laatste fase was het album definitief uitbrengen.”

Welke sound horen we op de plaat?
“Ik grijp terug naar de muziek die mij het meest gevormd heeft als dj. De Chicago-house, de Detroit-techno en de UK-tekhouse uit de jaren ’90. Die periode is voor mij de fundering als artiest. In die tijd draaide ik wel meer techno dan dat ik nu draai, maar die muziek van toen is wel voor mij de basis geweest als dj en producer. Mijn tracks zijn daar zeker door beïnvloed, maar ze zijn wel van nu. Het zijn niet de platen die ik erop gooi als ik prime time op een festival sta, maar die ik wel draai als ik de hele nacht in een club sta. Dan heb je vaak wat meer ruimte om andere tracks te draaien. Een verwachting hebben over iets is altijd tricky, maar ik neem aan dat mensen hier ook voor open staan. Het is niet alsof ik opeens EDM of hardstyle heb gemaakt. Het is nog steeds Michel de Hey.”

Welke track in het bijzonder is voor jou speciaal?
Let it go. Bij elke track weet ik nog wel precies waar ik die gemaakt heb op welk moment en in welke fase ik op dat moment zat. Maar bij Let it go was het gevoel het meest speciaal. Vandaar ook de titel van het album. Die track staat het dichtste bij mij. Hij gaat over de lastige fase na een scheiding en ik ging voor het eerst met mijn eigen stem werken in een track. En omdat ik na die track eindelijk het gevoel had dat ik qua productie ook de goede kant op ging. Op dat moment moest ik veel dingen loslaten op allerlei vlakken… Let it go.”

Komen er nu meer albums?
“Ik wacht af hoe de reacties hierop zijn, maar tot nu toe zijn de meeste mensen aangenaam verrast. Het is leuk om de zien dat ik vanuit allerlei verschillende hoeken leuke reacties krijg. Het gaat van Hot Since 82 naar Archie Hamilton, van Joris Voorn naar Danny Tenaglia en van Eats Everything naar Ben Sims. Een opvolger sluit ik zeker niet uit aangezien ik volop muziek maak. Of dat nog meer een luisteralbum wordt of juist een veel meer peak time album, daar heb ik nog geen idee bij.

Is er verder nog iets wat je kwijt wil?
“Luister het album. Vind je het wat, kom een keer langs als ik all night long in een club sta, dan kun je sommige tracks ook een keer hard horen. Kom sowieso langs als ik ergens sta en dan mag je mij persoonlijk vertellen wat er wel of niet goed aan is.”

Ter ere van Let it go maakte Michel de Hey speciaal voor Selektor een Guest Mix met enkel vinyl. Luister hem hieronder. Let it go is te koop op Beatport.

Agenda Michel de Hey

11/10 Deepsense
17/10 Rejected Records label night ADE 
20/10 Michel de Hey & Friends at Thuishaven ADE
25/10 De Marktkantine all night long
26/10 Depth
26/10 Dubbelspoor Festival
8/11 Give Soul
23/11 Toffler Indoor Festival