Opera en dance komen samen tijdens deze afterparty met De Sluwe Vos

Opera en dance, het is een bijzondere combinatie. Robert Vosmeijer (De Sluwe Vos) en operazangeres Nienke Nasserian Nillesen gingen de uitdaging aan en verzorgen samen een afterparty op het Opera Forward Festival.

Het Amsterdamse festival wordt gepresenteerd door De Nationale Opera, dat er ruim baan geeft aan nieuwe werken en originele initiatieven. Samen met Amsterdam Open Air kwam het idee voor een afterparty waar het klassieke genre samenkomt met elektronische muziek.

Toen Robert Vosmeijer – bekend als De Sluwe Vos en onder zijn techno-alias Haeken – het idee hoorde, bleek het een uitdaging. In zijn studio in Haarlem, waar het duo voorafgaand aan het concert repeteert, vertelt hij hoe dat tot stand kwam. “Op een meeting werd mij verteld wat de afterparty zou inhouden en meteen bleek dat we heel erg in het diepe werden gegooid. We mogen alles doen waar we zin in hebben en dat is eigenlijk best lastig, maar ook heel leuk.”

Nienke Nasserian Nillesen studeerde een jaar geleden af aan de studie klassiek muziektheater op het conservatorium in Tilburg. Ze is een mezzosopraan, de op één na hoogste vrouwenstem. Twee jaar geleden deed ze als student mee aan een korte opera op het Opera Forward Festival en nu staat ze er dus samen met Robert Vosmeijer, die al een keer eerder met een operazanger samenwerkte. Voor Nasserian is het volledig nieuw.

Hoe bevalt die samenwerking?
Robert: “Het is supervet. Het staat heel ver bij mij vandaan en ik heb er totaal geen verstand van. De manier waarop ik muziek benader is heel anders, ik kan bijvoorbeeld geen noten lezen, ik maak mijn muziek vooral vanuit klank. Bij Nienke is dat totaal andersom.”

Waar loop je tegenaan?
Nienke, lachend: “Ik wilde graag noten. Gelukkig heb ik nu iets op papier staan om als startpunt te gebruiken. Achter mijn piano kan ik het prima zingen, maar het is wat anders als je de begeleiding moet vinden in de elektronisch klank. Normaal kan ik heel duidelijk de tonen halen uit de begeleiding, maar dat is nu een beetje zoeken.”

Robert Vosmeijer tijdens de repetities voor OFF. © Bart van der Ham

Robert: “Het is een soort brei aan geluid. We beginnen bijvoorbeeld met 80 kanalen over elkaar heen en er is geen moment één vaste noot en de geluiden lopen op allemaal verschillende tempo’s door elkaar heen. Het is een superleuke uitdaging.”

De combinatie van klassieke en elektronische muziek komt tegenwoordig geregeld voor. Zo opent het Amsterdam Dance Event nu al drie jaar op rij met een speciaal optreden van een elektronisch muzikant en het Metropole Orkest. Opera komt minder voor, maar dat maakt het geen slechte combinatie.

Is het een goede match?
Robert: “Ik denk dat het heel vet gaat worden.”
Nienke: “Wel spannend.”

Hoe gaat het klinken?
Robert, lachend: “Heb jij daar een mooi woord voor Nienke? Misschien hardlounge… of loungecore.”

Jullie creëren bijna een nieuw genre.
Robert: “Het is gewoon elektronica, met een klassieke stem eroverheen. Het eerste idee was om Nienkes stem als basis te gebruiken, maar dat is best lastig, want het is voor mij moeilijk om daarop te improviseren. Nienke gaat nu over mijn werk heen zingen. Haar stem komt bij mij binnen en die kan ik live manipuleren.”

Wordt het dance of meer een concert?
Robert: “We waren net met het idee aan het spelen om er hardcorekicks in te verwerken. Misschien gaat dat nog wel gebeuren, maar dan moet ik Nienke nog wel overtuigen. Maar de mensen kunnen zeker gaan dansen.”

Opera vertelt meestal een verhaal. Dit keer ook?
Nienke: “Er komen wel woorden in, maar we willen niet per se een boodschap vertellen. Het gaat vooral om de klanken.”

Robert: “Het is een soort kleurplaat van klanken eigenlijk, waarbij de mensen zelf mogen invullen wat ze eruit willen halen.”

Een afterparty bij een operafestival, zie je dat vaker?
Nienke: “Bij Opera Forward Festival natuurlijk wel, omdat zij veel aan vernieuwing doen. Maar in het algemeen is de operawereld vrij traditioneel. Meestal zitten de mensen nog even te kletsen met een glas wijn in de foyer en dat is het dan wel. In Nederland zie je wel steeds meer dat er feestjes zijn na een operavoorstelling.”

Robert: “Niet gewoon met z’n allen de stad in?”

Nienke: “Dat is gevaarlijk. Het is een risico of je de volgende dag nog wel kan zingen, als je te hard gefeest hebt.”

Robert Vosmeijer en Nienke Nasserian Nillesen tijdens de repetities voor OFF. © Bart van der Ham

Robert: “Ik ben ook niet zo van de afterparty’s. Ik besprak het laatst met mijn manager, na zes uur ’s ochtends gebeurt er meestal niets leuks meer. Dus dat is mijn curfew. Maar met deze afterparty is dat natuurlijk anders, die is ook niet na zessen.”

Is dit een eenmalig project?
Robert: “Het lijkt mij heel vet, als het goed gaat, om het vaker te doen.”

Gaan jullie vaker met elkaars stijlen werken?
Nienke: “Ik vind het heel interessant. Op deze manier kan je het klassieke genre bij een groter publiek krijgen. Ik denk dat het hele toffe dingen kan opleveren.”

Robert: “Voor mij ligt daar echt nog een wereld met heel veel mogelijkheden. Als ik normaal gesproken in de studio voor De Sluwe Vos bezig ben, ik haat het om te zeggen, maar dan is het toch vrij afgekaderd wat ik kan doen. Ik ben wel met ideeën bezig in m’n hoofd dat het niet dansbaar hoeft te zijn, maar uiteindelijk zit je daar toch mee in de studio. Met zoiets als dit project lig het nog helemaal open om zelf in te vullen.”

De afterparty op het Opera Forward Festival met De Sluwe Vos en Nienke Nasserian Nillesen vindt plaats op zondag 3 maart van 23:00 tot 01:00 uur in de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam.