Jaaroverzicht: dit waren onze 50 favoriete releases uit 2016

Aan het einde van ieder jaar verbazen wij ons steeds weer over hoe veel geweldige tracks uit de studio’s kwamen en werden gedropt op de dansvloer. Wij hebben getracht een moeilijke taak te volbrengen en hebben een Top 50 samengesteld van releases uit 2016.

50.  Ilario Alicante – Rising Lines
49.  HNNY – Hotline Riddim (Jacques Renault Edit)
48.  Danny Daze – Swim
47.  Amotik – Barah
46.  Blaze – Lovelee Dae (Bicep Remix)
45.  Adriatique – Soul Valley
44.  Cirez D – In the Reds
43.  Charles Fenckler – Frozen Room
42.  Finnebassen – Rotundo
41.  Jack Master – Bang the Box (Slam Remix)

Joseph Capriati draait Frozen Room in de Boiler Room in Napoli

40.  Mind Against – Gravity
39.  Moonwalk – Orbital
38.  Isaac Tichauer – Higher Level (Bicep Remix)
37.  Moby – Why Does My Heart Feel So Bad (Enrico Sangiuliano Remix)
36.  Konstantin Sibold – Mutter
35.  Floorplan – The Heavens and the Earth
34.  Noir & Olivier Giacomotto – Reste (Raxon Remix)
33.  Kmyle – Morning Lobotomy (Ilario Alicante Remix)
32.  Joachim Pastor – Joda (Worakls Remix)
31.  Tiga – Planet E (Dense & Pika Remix)

Carl Cox draait Reste in Ibiza

30.  Remco Beekwilder – Irregular Acid
29.  Boston 168 – Oblivion
28.  Recondite – Osa
27.  Keith Carnal – Racidence
26.  SHDW & Obscure Shape – Die Weiße Rose
25.  Nthng – Untitled (Human Pt. II)
24.  Todd Terje – Snooze 4 Love (Dixon Retouch)
23.  I Hate Models – Warehouse Memories
22.  Unknown Artists – Black Pony
21.  Traumprinz – 2Bad (DJ Metatron’s What If Madness Is Our Only Relief Mix)

Âme en Rødhåd draaien Die Weiße Rose op DGTL Barcelona (op 2.07)

20.  Acronym – Cleansed in Fire
19.  Recondite – Murphy’s Law
18.  The Gods Planet – Spaces Like This (NX1 Remix)
17.  N’to – Note Blanche
16.  Andy Bros – Essenza
15.  OAKE – Paysage Dépaysé
14.  Red Axes, Moscoman & Krikor – Subaru Pesha (Roman Flügel Dub)
13.  Inigo Kennedy – Castles in the Air
12.  &ME – Shadows
11.  Human Machine – 146

10. Floorplan – Tell You No Lie

Onze sluitpost in de top tien is Floorplan, het funky alias van Detroit-legende Robert Hood. Met Tell You No Lie heeft de Amerikaan de absolute funky banger van het jaar te pakken. De geweldige groove heeft je vanaf seconde één te pakken, alvorens het nummer swingender en swingender wordt. De vocals die barsten van de soul maken het nummer af tot een absolute topplaat. De volle 8,5 minuut houdt Tell You No Lie je aan het dansen en is daarmee nu al een tijdloze discohit.

9. Shlømo – Burned Hand (Emmanuel Remix)

Emmanuel, eigenaar van ARTS en mede-eigenenaar van Darkmatter Inc. heeft dit jaar flinke stappen gemaakt. De Italiaan boekte zijn grootste succes echter met een remix van Burned Hand van Shlømo. Een nummer dat in eerste instantie heel onuitnodigend aanvoelt en een heel donkere toon aanhaalt.

Met alleen een diepe rollende bass en zacht getik weet de muziek je al te pakken voordat de elegante melodie je helemaal onderdompelt in het diepe geluid. Het panisch getik en de grommende bass worden prachtig gecontrasteerd door de kalme melodie waardoor je deze track steeds maar weer opnieuw wilt luisteren.

8. Anetha – Leftover Love

Met Leftover Love heeft Anetha niet een van de grootste hits te pakken in populariteit, maar daar is de track zeker niet minder om. Met een van meest pakkende nummers om op te dansen heeft de Française dit jaar een van de hardste knallers geproduceerd. Het nummer dat wat weg heeft van de stijl van Dax J – die het nummer onder meer draaide in Rotterdam – weet toch met onverwachte wendingen in de muziek een unieke eigen stijl te creëren. De intense muziek pakt je vrijwel meteen waardoor je van begin tot einde mee blijft gaan op de keiharde track.

7. Enrico Sangiuliano – Moon Rocks

Enrico Sangiuliano heeft dit jaar ontzettend veel hits te pakken. Met onder andere een remix van Moby, Ghettoblaster en X-Pollination lijkt het succes voor de Italiaan dit jaar al ongekend, maar Moon Rocks stak op alle muziekplatforms en social media met kop en schouders boven de rest uit. In de bekende Facbookgroep Raad de Plaat was het zelfs het meest verzochte nummer.

Dit kwam zeker niet minder door het feit dat Adam Beyer twee dagen achter elkaar Awakenings Festival afsloot met Moon Rocks. De geweldige opbouw in het nummer kwam hier perfect tot zijn recht tussen het oogverblindende vuurwerk, de ongekende lichtshow en duizenden genietende festivalbezoekers. De rest is geschiedenis.

6. Patrice Bäumel – Surge

Patrice Bäumel begon het jaar een stuk onbekender dan hij het eindigde. In maart bracht hij een EP uit voor het bekende Duitse label Kompakt met daarop het nummer Surge. Het bleef nog even een onopgemerkt nummer, maar hoe dichter bij de zomer hoe groter de track werd. Onder meer Laurent Garnier, Stephan Bodzin, Kölsch en Tale of Us draaiden hem prime time.

Surge stelt je geduld op de proef en bouwt langzaam de spanning op tot plotseling een uitbarsting klinkt van een episch geluid. Hij herhaalt dit keer op keer met meer spanning en intensiteit, voordat een lange break leidt tot een ultieme drop.

5. Lane 8 – Fingerprint

De Amerikaan Daniel Goldstein heeft met zijn debuutalbum Rise in 2015 al veel succes geboekt onder Lane 8. Dit jaar blijft hij ook door gaan met sterke releases met als hoogtepunt Fingerprint.

De heerlijke melodiën die Lane 8 op Fingerprint gebruikt maken je elke keer weer vrolijk als je ze hoort. De subtiele melodiën geven zo’n mooi geluksmakend  gevoel dat je ze keer op keer kunt blijven luisteren. Terwijl de muziek je in de opbouw mee weg voert laat Lane 8 op meesterlijke manier de melodie heel subtiel veranderen. De enkele tonen die je daarna hoort zijn zo simpel en vrolijk dat het stuk en de tracks steeds maar weer blijft draaien.

4. Retina.it – Reflection in a Symmetric Space (Acronym Remix)

In het voorjaar van dit jaar kwam de Italiaan Retina.it met zijn eerste EP Octagon. Acronym maakte voor deze release een remix van één van de nummers, Reflection in a Symmetric Space. De Zweed wist het in zijn eigen stijl om te toveren tot een sfeervol paradijs van melodieën, waar het origineel van Retina.it meer scherpe geluiden heeft.

Het nummer begint met alleen een ritmische kick en langzaam laat Acronym de melodieën inkomen in een grote lange opbouw. De melodieën smelten heerlijk samen tot een warme bubbel van nostalgie, waarna het geluid langzaam wegvaagt en alleen een lichte euforie blijft hangen. Een zeerverdiende notering de in de top 5.

3. Recondite – Warg

Recondite is als één van absolute beste producers uit de scene een garantie voor steengoede releases. Nadat hij vorig jaar zijn vierde album uitbracht kwam hij dit jaar met twee ijzersterke EP’s voor Innervisions en voor Hotflush Recordings. Op laatsgenoemde EP hoorden we Duitser van zijn sterkste kant, met tracks vol duistere en diepe geluiden, waarmee hij op een zeer verfijnde manier de spanning weet op te bouwen.

De scherpe synths in Warg zwellen meer en meer aan als de bass begint weg te zakken. Rustig opbouwende intermezzo’s worden gevolgd door ontladingen in de vorm van een diepe, krachtige bass. Warg is de ultieme gewaarwording van de unieke kwaliteiten van Recondite en daarmee zeker waardig voor de top van jaar.

2. I Hate Models – Daydream

De jonge Fransman I Hate Models begon het jaar nog als een onbekende artiest die nog geen voet in Nederland had gezet. Inmiddels is hij al een paar keer in Nederland geweest en maakt hij een enorme groei door. Door tracks zoals Warehouse Memories en Daydream is hij binnen korte tijd gelanceerd.

Dat de populariteit van de track Daydream explodeerde – het heeft al meer dan 275.000 views op Youtube – begrijpen wij maar al te goed. Door een vernietigend hard en duister geluid te combineren met spacende ambiances weet I Hate Models een totaal unieke sfeer te creëren. Een van de weinige harde tracks op zo’n hoog tempo die nog steeds zo licht aan kan voelen dat je erop zou kunnen zweven.

1. SHDW & Obscure Shape – Die Wiederkehr

2016 bracht ons naast een hoop geweldige feestjes en tracks ook een groots nieuw label: Afterlife. De mannen van Tale of Us wisten vele grote artiesten te strikken voor releases en een duo daarvan was SHDW & Obscure Shape. De ene na de andere steengoede track rolt uit de studio van de mannen uit Duitsland. Het nummer Die Wiederkehr is daarvan voor ons het nummer één nummer van 2016.

Met een ongelooflijk harde bas en het diepe geluid van tollende bellen zet de track een geweldig duistere toon. Zoals wel vaker laten Obscure Shape en SHDW de duisternis afwisselen met een heerlijk onverwachtse wending waarvan je haren overeind gaan staan. Halverwege zakt het geluid heel subtiel weg tot een ijzingwekkende kalmte. De diepe duisternis die zich daarna voltrekt is er een die je niet kunt beschrijven, maar moet ervaren.

Spotify playlist