Acht uur lang Joris Voorn met een prachtig uitzicht over Amsterdam

Joris Voorn sloeg dit jaar opnieuw de handen ineen met Audio Obscura voor een feestje in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. We waren erbij.

Audio Obscura’s missie – elektronische muziek naar iconische locaties brengen – werd deze editie van ADE onder meer weer met Spectrum vervuld in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Het door Joris Voorn opgebouwde concept Spectrum kent ondertussen een vaste samenwerking met Audio Obscura. Joris’ Spectrum is opgezet uit een drang om verschillende stijlen binnen dancemuziek te mixen en ons zo mee te nemen in zijn wereld. Hij host binnen dit concept inmiddels naast evenementen ook een radioshow.

Doordat Audio Obscura in zulke legendarische gebouwen plaatsvindt, is er direct een soort respect aanwezig. Ik merk gelijk dat er heel veel tijd en denkwerk in het evenement zit. Het respect is iets waar de organisatie van Audio Obscura zelf de nadruk op legt. Toch viel het meteen op dat het publiek deze eerbiedige houding ook had. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat er een grote graad aan saamhorigheid aanwezig was door de verademing van passie die ik voelde. Het viel me gelijk op dat het publiek heel devoted was. De passie droop van de dansende menigte af; de grond kon je voelen schudden – niet alleen door de bas, maar door het publiek dat uit z’n plaat ging, kapot van enthousiasme. 

Empire State of Mind-gevoel

Het Bimhuis is een tweede kleinere zaal die uitkijkt over de Oosterdok van Amsterdam, welke rond twee, drie, vier uur ‘s nachts nog uiterst bruisend oogt. Hier, in het Bimhuis, bevloog mij een ultiem Empire State of Mind-gevoel, mede door de file die zich voor de zaal begaf en de beloning van een prachtig uitzicht door de reusachtige raampartijen. Ik voelde me hierdoor ook machtig. Als je wel eens gefeest hebt in New York of São Paulo, begrijp je precies wat ik bedoel.

In het Bimhuis, oorspronkelijk een afzonderlijk muziekpodia los van het Muziekgebouw, lag de focus meer op de tech-house-sound. Er draaiden onder meer populaire namen als Hot Since 82’ en Franky Rizardo. Hot Since 82 begon met een set vol diepe klanken en Franky Rizardo draaide groovy met veel percussie. Hierdoor waande ik me echt even in São Paulo terug. 

Maar kunnen we even een applaus geven voor Joris die tijdens zijn all-nighter maar liefst acht (!) uur lang draaide in het theater. Opnieuw back-to-back met zijn vriend Kölsch, de mystery guest die pas veel later bekend werd gemaakt. Hierdoor was het vrijwel een herbeleving te noemen van de voorgaande edities. Joris en Kölsch draaiden voor hun muzikale karakter een enorm eclectische set. Van Detroit-techno naar progressive house heeft Joris Voorn binnen het genre een hele zoektocht meegemaakt.

Sommige dingen kun je niet uitleggen. Sommige dingen moet je voelen. Joris & Kölsch acht uur moet je voelen. Ik heb het ook niet vastgelegd. Ik kan het niet vastleggen. Ze zijn toch 100 keer beter dan dat er op de film zou staan. Zeker als je van een mix houdt van meerdere stijlen en subgenres, is een Spectrum-feest bezoeken een enorme aanrader. En Audio Obscura; ja wat valt daar nou over te zeggen? Net als de locaties waar de feesten te vinden zijn: legendarisch.