Licht en geluid kwamen perfect samen bij Photon

Voor het derde jaar bracht Ben Klock zijn geprezen concept Photon naar ADE. Deze keer in samenwerking met Straf_Werk.

De Kromhouthal was dit jaar het toneel voor het minimalistische lichtspektakel en een line-up zonder poespas. Wij waren er vroeg bij om geen seconde te missen. Een minimale rij bij de ingang zorgde ervoor dat dit vlekkeloos verliep.

Bij binnenkomst moest de Kromhouthal nog aardig vol lopen. De ruimte leek perfect voor een intieme avond met duistere klanken als Photon. Het aanwezige Funktion One-geluidssysteem zorgde voor kraakhelder geluid van begin tot eind. Bij de bar leek het wat druk, maar in de loop van de avond viel dit gelukkig heel erg mee.

Adiel opende de avond met diepe techno en breakbeat. Lange melancholische melodieën brachten de sfeer al aardig op gang. Er werd al goed gedanst en gefluit klonk door de hal. Fjaak nam het stokje vakkundig over om de zaal verder op te zwepen. De liveset was weliswaar vrijwel hetzelfde als anders, maar de opening met Keep the Funk over gemixt naar Turn It Up zorgde desalniettemin voor gejuich.

Primeur

Bij overname van Rødhåd was de zaal al goed volgelopen. Er ontstond een saamhorige sfeer, terwijl er genoeg ruimte was om te dansen. De Dystopian-labelbaas mengde het geluid van Berlijn en Detroit in een groovy soep waar menig liefhebber van kon genieten. Een edit van Hertz’ Recreation deed de voeten goed van de vloer komen. Het tempo werd flink opgeschroefd tijdens zijn set om de weg vrij te maken voor de volgende act. Blawan en Freddy K namen de zaal om drie uur namelijk over.

Rødhåd. © Robin Keur

Het was voor het eerst dat de heren de handen ineen sloegen. Blawan, heer en meester in back-to-backs, heeft al vele machtige van zulke sets op zijn naam staan. Van zijn meest bekende alias Karenn met Pariah tot sets met Dax J en SPFDJ. Ook hier wist de Brit samen met Italiaan Freddy K de verwachtingen te overtreffen. Op hoog tempo werd zonder moeite de ene na de andere onshazambare plaat ingemixt. De constante flow zorgde ervoor dat het publiek twee uur fanatiek meedanste en de sfeer op en top was. Niet te vergeten dat de set volledig op vinyl werd gedraaid.

Less is more

Terwijl de energie er goed in zat in de Kromhouthal, was het tijd voor de closing act. Klockworks-labelbaas Ben Klock had een zware taak om zijn voorgangers te overtreffen. Maar, de Berghain-resident liet zien waarom hij als één van de beste wordt beschouwd. Hij hield het tempo hoog, maar gebruikte zijn typerende diepe en sinistere geluid om de zaal naar een hoger level te tillen. Hij trok ons steeds verder de diepte in, met hoogtepunten overlopend naar droge denderende kicks. De laatste twee uren vlogen hierdoor voorbij terwijl de afsluiter, Rej van Âme, voor geklap en gejoel zorgde.

Het motto van Ben Klock was hier zeker van toepassing: less is more. Gefocust licht, een gemoedelijk kleiner publiek en stompende techno, samen met het zeer vriendelijke personeel van Straf_Werk zorgden voor een nacht vol vertier. Ten slot nog complimenten naar de lichtarchitect Lars Murasch voor het bespelen van de ruimte. Wij hopen Photon de komende jaren weer te zien terugkeren op ADE.

© Robin Keur