Oranjebloesem bewijst erbij te horen op Koningsdag

Voor de vijfde keer was het idyllisch gelegen Blijburg aan Zee het toneel voor, intussen welbekend Koningsdagfestival, Oranjebloesem.

Met een aantal terugkerende namen (Joris Voorn, Job Jobse, KiNK) en verrassende namen (Colin Benders, Omar Souleyman, FJAAK) was er voor ieder wat wils. Zoals elk jaar is het rond Koningsdag altijd hopen op een fijn zonnetje en vooral geen regen, waar deze editie vrij goede vooruitzichten voor waren. De voorpret was zodoende alom aanwezig.

Stipt om twaalf was het dan eindelijk zover. Op verschillende plekken trapten onder andere Titia, Tsepo en Haeken (alias De Sluwe Vos) af om de boel een beetje op te warmen. Naast talloze opties met de Amsterdamse bus en metro was de gang richting Blijburg goed geregeld met pendelbussen vanaf Amsterdam Centraal die elke paar minuten reden, zodat iedereen op tijd was voor het feestje. Eenmaal (vroeg) aangekomen bij het strandpaviljoen was, ondanks relatieve drukte, het vinden van kluisjes en halen van muntjes een vrij snel geregelde klus, waren we al gauw voorzien van een paar drankjes en was er bijzonder veel bewegingsvrijheid.

Het rondlopen op Blijburg verveelt nooit, dus dat deden we. We zagen neergezette palmbomen, vrolijke tentjes met eten en drinken, rondslingerende caravans en een grote hoeveelheid picknicktafels op leuke plekjes. Daarnaast waren we haast omringd door een kabbelend en glinsterend IJmeer, wat de gedachten soms doet uitgaan naar verre strandoorden in het buitenland. Aan de slogan ‘Weg van de dagjesmensen, uitzicht over het IJmeer, een koud biertje langs de Amsterdamse waterkant en eigenzinnige artiesten’ bleek geen letter gelogen.

Livestage © Tim Buiting/Oranjebloesem

De eerste set die wij bijwoonden was van een van de vele grote mannen van Rush Hour: Tom Trago. Op de stage ‘Aan het strand’ bracht hij een eclectisch geluid ten gehore, zoals we dat van hem kennen. Vrolijke disco-invloeden voerden hierbij de boventoon en een goede sfeer was gelijk te proeven. Mooi moment was het draaien van Krystal Klear’s Neutron Dance; met het zeer aanstekelijke deuntje wat in menig hoofd blijft zitten, was de lach aanwezig.

Vuisten en vieze gezichten

Toen ook het lentezonnetje begon door te breken was het de beurt aan Palms Trax en de mannen van Dekmantel Soundsystem. Zij brachten, geheel naar eigen stijl en smaak, een groovy set die perfect paste bij de entourage en het eerder genoemde lentezonnetje. Met Palms Trax’ eigen productie ‘Sumo Acid Crew’ hoorden we nog een bekend nummer met exotisch randje, wat past bij het buitenseizoen. In vrolijke stemming gingen we verder naar, wellicht een van de meest eigenzinnige artiesten van allemaal; Omar Souleyman.

De Syriër begon lang geleden in Syrië als bruiloftzanger, maar sinds hij in 2006 een aantal releases had op het Amerikaanse label Sublime Frequencies, heeft zijn carrière ook in het westen een vlucht genomen. Zijn stijl laat zich ‘debka’-muziek noemen, men noemt het ook wel Syrische techno. Met een combinatie van traditionele Arabische en Koerdische liederen en een technobeat, is het niet heel alledaags wat je te horen krijgt. De passie sprong er bij zijn optreden op Oranjebloesem vanaf en de toestroom naar ‘De Oase’-stage leek op dit moment ook groter dan op andere momenten. De wolken waren tegen het einde van de set helaas bezig aan een terugweg naar Blijburg en er viel zelfs heel even een spatje regen, wat ons deed besluiten om de weg naar de enige volledig overdekte stage te vinden, namelijk ‘Onder de Vuurtoren’.

Hier was alles gericht op de modulaire en opzwepende, energieke techno van onder andere ROD, Colin Benders en FJAAK. Laatstgenoemde was bij onze binnenkomst nog niet heel lang bezig met de set, maar de condens stond op de tent. De drie Duitsers, die bekend staan om hun creatieve manier van leven en bizar energieke sets, deden waar ze goed in zijn. Voortbordurend op de toon die ROD had gezet hoorden we al gauw hun remix van ‘Onslaught’, het nummer van Missing Channel (duo Robert Hood & Claude Young). Het ‘warehouse-gevoel’ ontstond en er werden vuisten de lucht ingedrukt en vieze gezichten getrokken.

Eerbetoon aan Avicii

Na er eventjes te zijn geweest moesten we toch ook weer even ontsnappen aan de warmte en de drukte die een tent met zich meebrengt en besloten we ons richting het einde te laten vervoeren door Job Jobse, die tegelijkertijd met Joris Voorn het festival afsloot. Daar waar Voorn als mystery guest afsloot op de mainstage (‘Tussen de Duinen’) vonden wij Jobse terug ‘Aan het strand’.

Al in 2014 stond Jobse er als afsluiter en dit jaar was wederom zijn beurt. Een van de meest besproken artiesten van de laatste paar jaar trok dan ook veel publiek. Met een aantal klassieke discoplaten en zijn stijl, die door velen als een combinatie tussen ‘dromerige synthpop en disco- en trance-klappers’ wordt gezien, voelden we ons verwend. Een typische Jobse platenselectie bracht ons het dromerige en vrolijke ‘Zoid’ van Retro Grade, Kris Baha’s ‘10 Ways’ en, misschien makkelijk gevonden door sommigen, Zombie Nation van Kernkraft 400.

Job Jobse © Tim Buiting/Oranjebloesem

Een van de mooiste momenten van de dag moest toen nog komen. Als eerbetoon aan de onlangs overleden Avicii werd zijn allerbekendste nummer gedraaid, Levels. Onmiddellijk ontstond er een saamhorigheidsgevoel van jewelste onder het publiek en artiest en stonden we samen stil bij het verlies van een van de grootste dj’s van dit decennium. Om met vrolijke en saamhorige toon af te sluiten dansten we op en zongen we, in de teruggekeerde zon, mee met ‘Lay all your love on me’ van ABBA, wat een prachtig slotakkoord was van een heerlijk, warm dagje op het strand.

In de loop van de jaren zijn er op Koningsdag steeds meer festivals uit de lucht komen vallen en Oranjebloesem bewijst erbij te horen en had met Blijburg aan Zee dan ook steeds een van de mooiste locaties die ons land rijk is. Jammer is dat Blijburg zal verdwijnen na dit festivalseizoen, maar het is te hopen dat Oranjebloesem elders onderdak kan vinden, want het is goed georganiseerd en met een leuke verscheidenheid aan artiesten, elk jaar weer. Zodra de avond eenmaal viel verliet iedereen het terrein rustig en vond ieder zijn weg naar elders en was een geslaagde Koningsdag 2018 een feit.